Pcsupport.cz
HST.cz HST.en HST.de

Usnadnění nástrojů a procesů práce z domova je pro finanční ředitele v Česku nejdůležitějším poučením ze současné pandemické krize. 73 % respondentů jej plánuje jako dlouhodobý krok své firmy po krizi. Se 47 % následuje orientace na automatizaci a se 42 % posílení kompetencí v oblasti řízení cash-flow. To jsou výsledky studie Deloitte CFO Survey 2020. Jedenáctý ročník průzkumu mezi finančními řediteli tentokrát proběhl ve dvou vlnách – před krizovou situací a po zavedení opatření vlády.

„Před krizí nebylo agilní plánování ani forecasting pro finanční ředitele nejdůležitějším tématem. Nyní ale naléhavá potřeba činit rozhodnutí na denní bázi vyžaduje rychlé vyhodnocení různých scénářů a měnících se proměnných ve finančních modelech. Je zřejmé, že si tato situace žádá robustnější technologická řešení. Tradiční plánovací nástroje proto v mnoha případech nestačí,“ říká Ladislav Šauer, partner v oddělení auditu Deloitte.

„Zejména kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků byla žhavým tématem i před krizí automatizace finančních procesů. Dnes je její potřeba ještě naléhavější, protože přibývá potřeba snižovat náklady a využívat drahé zdroje efektivně. Dalším důležitým aspektem je i snižování provozního rizika spojeného s nedostupností zaměstnanců na pracovišti,“ dodává Jan Voříšek, ředitel v oddělení daní Deloitte.

Nouzový stav přiměl firmy zavést řadu mimořádných opatření. Mezi nimi dominuje podle průzkumu Deloitte práce z domova („Home Office“) pro všechny zaměstnance (81 %), zrušení či odložení plánovaných investic (57 %) a sestavení krátkodobého finančního plánu dle různých scénářů (56 %).

Příprava na náročnější období
Průzkum ukázal, do jaké míry změnili finanční ředitelé během pandemické krize názor na vyhlídky svých firem. Před krizí je vidělo spíše nebo výrazně méně optimisticky 29 % respondentů, nyní je to 73 %. Míra externí ekonomické nejistoty u nich vzrostla během uplynulých měsíců o 31 procentních bodů na 62 %. Ve větší míře očekávají respondenti v Česku v příštích dvanácti měsících snížení výnosů (54 %) a snížení počtu zaměstnanců (48 %).

Předpokládané zpomalení ekonomiky respondenty z řad finančních ředitelů nutí přehodnotit strategické priority. 43 % z nich za ni považuje snížení nákladů. To je o osm procentních bodů více než před krizí a dokonce o 28 procentních bodů více než v roce 2019. Rozvoj talentu se pak dostal mezi nejméně důležité priority.

„Finanční ředitelé si zvláště v nynějším krizovém období uvědomují, jak je důležité dlouhodobě pracovat na finanční odolnosti firmy. Odolnost během krize mimo jiné znamená schopnost se správně a rychle rozhodovat. V reakci na současnou situaci významná část respondentů proto zvažuje kroky k posílení kompetencí a nástrojů podporujících rychlé manažerské rozhodování. Konkrétně se jedná o agilní plánování a forecasting, lepší manažerský reporting, řízení cash-flow a s tím vším související a nevyhnutelnou digitální transformaci ve financích.“ dodává Marek Kouřil, ředitel v oddělení poradenských služeb Deloitte.

Překvapením nejsou proto ani změny názoru dotázaných finančních ředitelů na rizikové faktory v příštích 12 měsících. Do čela se dostalo snížení domácí (57 %) a zahraniční (51 %) poptávky, kurzové riziko (43 %) a ekonomický výhled (31 %). Loňský největší rizikový faktor, nedostatek kvalifikované pracovní síly, nyní řadí mezi zásadní už jen 13 % respondentů.

O průzkumu
Průzkumu názorů finančních ředitelů a její aktualizace v květnu 2020 se účastnilo více než pět stovek finančních ředitelů (CFO) 12 zemí střední Evropy, včetně České republiky.


 

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo partner seclogo partner koalice SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 Sear czech logo IMD Logo Blue RGB E21 logo

 

loga partneri 280x226 slunce 280x226 roska 280x226 Kudyznudy.cz - tipy na výlet  LOGO PFM 2

 

 

 

 

 

 

Menu