Pcsupport.cz
HST.cz HST.en HST.de

Cestovní ruch je v Praze klíčovým odvětvím. O aktuální situaci jsme si povídali s Jürgem Zwahlenem, švýcarským realitním specialistou a hoteliérem v Praze.

 

Ještě před 8 měsíci se Jürg Zwahlen zabýval „luxusními problémy“: tehdy, v době přestavby pražského „Mosaic House“ z hostelu na čtyřhvězdičkový hotel, řešil otázky přirozeného osvětlení, materiálů, haptiky, designu, pocitových faktorů a zda má být dům provoněnvůní „přírodního bambusu“ anebo raději použít tradiční vůně obvyklé v jiných hotelech.
Lockdown v průběhu stavebních prací vše změnil: Designový hotel „Mosaic House“ byl otevřen 25. května, turistický průmysl však v jeho důsledku zaznamenal velké otřesy a hoteliér se nyní musí potýkat se zcela „jiným světem“.
Na první pohled Zwahlen jako hoteliér a realitní investor nevypadá: k rozhovoru nás přijímá Švýcarv džínách, červených teniskách a mikině, který již 23 let žije se svou rodinou v Praze.

Okamžitě mi bylo jasné, jak obrovský bude ekonomický dopad. Tehdy jsem prožil tři bezesné noci.

 

Magazín: Jak jste vlastně prožíval Lockdown?

JZ: Byli jsme uprostřed rekonstrukce, situace byla na základě zpravodajství zcela jasná, přesto bylo všechno tak nějak abstraktní. A když pak přišel Lockdown, byli jsme všichni v šoku. Okamžitě mi bylo jasné, jak obrovský bude ekonomický dopad. Zejména pro cestovní ruch. Tehdy jsem prožil tři bezesné noci. Od té doby už spím zase dobře a využívám energii k tomu, abych situaci zvládal co nejlépe.

 

Magazín: Co způsobily tři noci beze spánku?

S ohledem na vynaložené finanční prostředky jsme se rozhodli hotel dokončit a otevřít jej 25. května. Protože jsme jej otevírali nově, nebylo mnoho alternativ: Chtěli jsme „špatný rok“ využít k tomu, abychom si vybudovali dobré jméno. Propouštění na základě špatné ekonomické situace, aniž bychom to alespoň nezkusili, pro nás nebyla cesta.

 

Magazín: Jaká panovala v den otevření hotelu atmosféra?

Byli jsme rádi, že můžeme konečně začít. Bylo nás tam všech 25 zaměstnanců a měli jsme pouze jediného hosta... Atmosféra byla strašidelná, o slavnostním otevření nemohlo být ani řeči a nám všem nebylo do zpěvu. Nyní doufáme, že slavnostní zahájení provozu proběhne v říjnu.

Popravdě řečeno neznám v Praze v cestovním ruchu nikoho, kdo by v současné době nebojoval o přežití.

 

Magazín: Jaká nálada panuje v tomto odvětví?

JZ:Špatná. Popravdě řečeno neznám v Praze v cestovním ruchu nikoho, kdo by v současné době nebojoval o přežití.

 

Magazín: Byli jste na takovou krizi připraveni?

JZ: Byli jsme připraveni velmi dobře. Po deseti letech boomu musel každý s recesí počítat. Dělali jsme preventivní opatření. Z dobrých let jsme si vytvořili rezervy. Chtěli jsme tyto rezervy anticyklicky investovat a v recesirůst.

S „černou labutí“ Covidem jsme však nepočítali: To nás také dostihlo. Od března žijeme z rezerv. Je to tak v pořádku. Odpovědné podnikání by takto mělo fungovat. Ale v zimě nebo při dalším Lockdownu i my narazíme na hranici našich možností.

 

Magazín: Co dělá vaše společnost v současné době konkrétně, aby zvládla výzvy?

JZ: Děláme všechno, co je v lidských silách, abychom z velmi malého trhu získali co největší podíl. Zde musíme myslet sobecky a uvažovat podnikatelsky. Přesto se také snažíme jednat odpovědně a krizi nezhoršovat: V současnostianticyklicky a dlouhodobě investujeme: Právě jsme dokončili dva IT projekty: nový software, který nám usnadní analýzy trhu a nový server. Snažíme se vybudovat hotelu dobré jméno a investujeme do školení. Selektivně využíváme příležitosti a doplňujeme náš tým špičkovými lidmi, kteří jsou nyní na trhu k mání. V průběhu krize bychom chtěli kompletně zrekonstruovat i náš čtvrtý hotel, ale u něj čekáme už dva roky na různá povolení.

 

Magazín: A co státní podpora? Dostalo se vám nějaké?

JZ: Během Lockdownu jsme dostávali mzdové dotace. Za to jsme vděční. Dotace pronájmů nepobíráme žádné, neboť jsme současně vlastníci nemovitosti. V tomto ohledu jsme postiženi dvojnásob. Snížení daně z přidané hodnoty je dobře míněná věc, při současném podílu na trhu je to ale jen kapka v moři.

 

Magazín: Co očekáváte od státu nebo od hlavního města Prahy?

JZ: Půjčky pravděpodobně tomuto odvětví nepomohou. Pro mnohé bude brzy zadlužení příliš vysoké. Bylo by bývalo dobré vázat různé státní podpory leteckým společnostem s konkrétními podmínkami: např. minimálním počtem letů a destinacemi a regulací velkého množství krátkodobě rušených letů. Bylo by bývalo rozumnější zachovat dražší a pravidelné lety omezené 50% obsazeností, které by cestujícím zajistily bezpečnost a možnost plánovat.

Osobně toho od státu nebo od města zase tolik neočekávám: jasné rámcové podmínky a pravidla, která by byla stejná pro všechny a poté po nějakou dobu platila, by usnadnily naše plánování a podnikání. Toto byl můj postoj již před krizí a krizí se na něm nic nezměnilo.
Pokud je ve veřejném zájmu udržet cestovní ruch ve stávající podobě, musí stát něco podniknout a tomuto odvětví férově a všem spravedlivě slevit anebo je vhodným způsobem podpořit.

 

Magazín: Museli jste již propouštět nějaké zaměstnance?

JZ: Naštěstí jsme ještě z důvodu ekonomické situace propouštět nemuseli. Také o tom je podnikání. Nemůžete při první bouři hodit přes palubu lidi, kteří vám předtím 9 let pomáhali generovat zisky. Ani my ale nejsme schopni toto utáhnout donekonečna. Doufáme, že na to naši zaměstnanci budou pamatovat též v dobrých časech. Toto je náš způsob, jak si udržet zaměstnance.

 

Magazín: Jak vidíte budoucnost vaší branže?

JZ: Letošní rok je v pytli a rok 2021 bude v nejlepším případě těžkým rokem recese. Od roku 2022 doufají všichni v normalizaci. V současné době se kolem budoucí situace píše také spousta věcí, které já osobně nesdílím. Služební cesty budou mít své opodstatnění i v budoucnosti. Lidé budou i v budoucnu dál podnikat výlety do měst a jezdit na dovolenou do cizích zemí. Městský cestovní turismus bude zažívat těžké časy, ale i on se zotaví.

 

Magazín: Vidíte v této krizi také nějakou šanci?

Jako podnikatel vidím, že v Praze již dochází k pročišťování trhu. Počet lůžek značně poklesl již v zimě. Byty se vracejí ke svému původnímu účelu a dlouhodobě se pronajímají. To také vytváří příležitosti: Ti, kdo přežijí, by mohli být v dlouhodobém horizontu úspěšní. Ale cena bude vysoká: spousta jich do cíle nedorazí.
Jako obyvatel Prahy také vidím jedinečnou příležitost, jak se z přebujelého turismu dostat zpátky na jeho přijatelnou úroveň. To byl mimochodem také jeden z důvodů, proč jsme náš hostel přebudovali na hotel: předtím jsme měli 400 lůžek a průměrnou délku pobytu 1,4 noci, nyní máme 188 lůžek a délka pobytu v hotelech je delší. Je to tak lepší jak pro naši firmu, tak i pro naše sousedy a město.

V zásadě však ve změny v chování Homo Sapiens moc nevěřím. Změny správným směrem by se musely řídit prostřednictvím regulací. Tady mi ale trochu chybí víra, protože k tomu je zapotřebí vize a ona nařízení by muselautáhnout vícero šroubů současně: např. zvýšení cen letištních přistávacích daní, vysoká městská daň za první 2 noci, třetí noc zdarma a od čtvrté noci: granty (záporná městská daň recipročně financovaná krátkodobými poplatky).
Existuje mnoho pák, kterými můžete začít. Bylo by ovšem důležité, aby všechny byly nastaveny současně a stejným směrem. My pracujeme na modelech, jak si toto vyzkoušet v malém měřítku.

 

Magazín: Pokud jde o trvalou udržitelnost: Mosaic House je udržitelný hotel: Ovlivňuje současná situace vaši strategii týkající se udržitelnosti?

JZ: Vůbec ne. Jsme přesvědčeni, že trh uvědomělého cestování poroste. Opatření pro trvalou udržitelnost aekologické technologiejsme vybudovali z vlastního přesvědčení.
Mimochodem, nyní jsme za to rádi: Fixní náklady zelené budovy jsou mnohem nižší. I to by se mohlo brzy ukázat jako výhoda.

 

Magazín: Jaké ponaučení si vy osobně odnášíte z této krize?

JZ: “Always expect the unexpected”a: Budovat rezervy v dobrých časech.
A diverzifikovat, nezáleží na tom, jakým způsobem. Hlavně aby se rozdělila rizika. Kdybychom měli jen hotely, měli bychom nyní mnohem větší problémy.
Last but not least: Trocha pokory by naší branži určitě také prospěla. Ostatním ovšem také.

 

 

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo partner seclogo partner koalice SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 Sear czech logo IMD Logo Blue RGB E21 logo

 

loga partneri 280x226 slunce 280x226 roska 280x226 Kudyznudy.cz - tipy na výlet  LOGO PFM 2

 

 

 

 

 

 

Menu